sobota, 19 lipca 2014

Bezpieczeństwo dzieci w przepisach - artykuł


BEZPIECZEŃSTWO DZIECI W PRZEPISACH        

            Każdy człowiek pragnie czuć się bezpiecznie w swoim środowisku – zarówno dorosły jak i dziecko. Zjawisko to zwane jako „właściwość człowieka sprowadzająca się do unikania sytuacji zagrażających jemu i jego dobrom w kontekście jego relacji z otoczeniem”( M. Winiarski 2003, s. 343) jest naturalną potrzebą każdego z nas.

            Dorosły człowiek wyposażony w podstawową wiedzę, umiejętności oraz posiadający już dość spore doświadczenie życiowe potrafi tę potrzebę zaspokoić. Dzieci z kolei są dopiero na etapie zdobywania owego doświadczenia. W toku rozwoju nabywają wiedzę o świecie, zagrożeniach oraz o normach społeczno – kulturowych. Dlatego też za ich bezpieczeństwo oraz edukację odpowiedzialni jesteśmy my: rodzice oraz nauczyciele.

Aby móc to zadanie wypełniać zarówno rodzice jak i nauczyciele muszą uświadomić sobie czym tak naprawdę jest bezpieczeństwo dzieci, jakie posiadają prawa w tym zakresie oraz jakie są konsekwencje ich naruszenia.

REGULACJE PRAWNE DOTYCZĄCE OCHRONY DZIECI I ICH BEZPIECZEŃSTWA – PRZEGLĄD AKTÓW PRAWNYCH.

Zapewnienie bezpieczeństwa oraz zdrowia dzieciom stanowiło i będzie zawsze stanowic podstawowe zadanie, przed którym stoją dorośli. Zadanie to, wynika nie tylko z naturalnej potrzeby człowieka ale również z regulacji prawnych, zobowiązujących dorosłych do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa oraz ochrony przed wszelkimi zagrożeniami.

Najważniejszym aktem prawnym regulującym prawa dzieci a tym samym ich bezpieczeństwo jest uchwalona przez Organizację Narodów Zjednoczonych w 1989r. Konwencja o Prawach Dziecka. Obejmuje ona katalog praw, które przyznano dzieciom a także zobowiązuje państwa do zapewnienia im ochrony oraz bezpieczeństwa. Wyrazem tego staje się art. 35 Konwencji, zobowiązujący państwa do „podejmowania wszelkich kroków o zasięgu krajowym, dwustronnym oraz wielostronnym w celu przeciwdziałania uprowadzeniom, sprzedaży bądź też handlu dziećmi”.

Konwencja o Prawach Dziecka, zobowiązuje również do ochrony dzieci przed „wszelkimi innymi formami wyzysku w jakimkolwiek aspekcie naruszającym dobro dziecko”(art. 36 Konwencji).

Podstawowym źródłem praw oraz przepisów dotyczących ochrony dzieci jest również Konstytucja Rzeczypospolitej. Zapewnia ona podobnie jak Konwencja o Prawach Dziecka, ochronę praw dzieci, a tym samym ich bezpieczeństwo (art. 5 Konstytucji Rzeczypospolitej). Co więcej, daje ona możliwość obywatelowi żądania od organów władzy publicznej, ochrony dzieci przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem oraz demoralizacją. Ponadto, dzieciom pozbawionym opieki rodzicielskiej nie tylko daje prawo do opieki oraz pomocy ze strony władz publicznych, ale także w przypadku ustalenia praw dziecka, daje mu możliwość wypowiedzenia się oraz w miarę możliwości uwzględnienia jego zdania (art. 72 Konstytucji Rzeczypospolitej)

Kwestie te zawarte są również w Kodeksie Rodzinnym i Opiekuńczym. Dotyczą one przede wszystkim pełnienia przez rodziców władzy rodzicielskiej, która obejmuje „obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowywania dziecka”. Zgodnie z art. 95 oraz art. 96 władza rodzicielska nie tylko powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes społeczny ale również powinna dbać „o fizyczny i duchowy rozwój dziecka oraz przygotowywać go należycie do pracy dla dobra społeczeństwa odpowiednio do jego uzdolnień” (Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy, art. 95-96). Dlatego też wyznacznikiem pełnienia władzy rodzicielskiej jest dobro dziecka a skutkiem jej pełnienia nie może być wyrządzenie szkody lub krzywdy dziecku.

Narażenie dobra dziecka a tym samym jego bezpieczeństwa, niesie ze sobą poważne konsekwencje prawne (również regulowane przez Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy) wydawane przez zarządzenie sądu. Konsekwencje te mogą być bardzo różne. Może to być poddanie wykonywania władzy rodzicielskiej nadzorowi kuratora sądowego, umieszczenie dziecka w placówce opiekuńczo - wychowawczej lub w rodzinie zastępczej, ograniczenie, zawieszenie czy też pozbawienie władzy rodzicielskiej (Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy art. 109.).

            Kwestie dotyczące bezpieczeństwa dzieci a ściśle ujmując ich naruszenia, można znaleźć również w przepisach Kodeksu Karnego dotyczącego przestępstw przeciwko rodzinie i opiece. Przykładem tego staje się art. 207 mówiący, iż „kto znęca się fizycznie lub psychicznie nad osobą najbliższą lub nad inną osobą pozostającą w stałym lub przemijającym stosunku zależności od sprawcy albo nad małoletnim lub osobą nieporadną ze względu na jej stan psychiczny lub fizyczny, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Jeżeli czyn ten połączony jest ze stosowaniem szczególnego okrucieństwa, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.” (Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny, art. 207).

 Podobnie wygląda sytuacja w przypadku porzucenia dziecka czy też uprowadzenia, również w tych przypadkach sprawca podlega karze pozbawienia wolności (do lat 3).

            Innymi przykładami Kodeksu Karnego zawierającymi kwestie dotyczące naruszenia bezpieczeństwa dzieci zawierają artykuły dotyczące przestępstw przeciwko wolności seksualnej, o czym mowa w art. 200.§ 1. „kto obcuje płciowo z małoletnim poniżej lat 15 lub dopuszcza się wobec takiej osoby innej czynności seksualnej lub doprowadza ją do poddania się takim czynnościom albo do ich wykonania, podlega karze pozbawienia wolności od lat 2 do 12” (Kodeks karny, art. 200).

Ogólnie mówiąc, kto dopuszcza się narażenia dzieci na jakiekolwiek niebezpieczeństwo lub utratę zdrowia ponosi odpowiednie konsekwencje prawne. Warto jednak podkreślić, iż Kodeks Karny nie tylko określa, konsekwencje dla sprawcy, który bezpośrednio dokonał czynu karalnego ale również konsekwencje dla osób pośrednich, czyli takich, które były świadkami tego czynu (w tym nawet sąsiadów), a które pozwoliły sprawcy na jego dokonanie. Pokazuje to w pełni art. 160 mówiący, iż Kto naraża człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3” oraz art. 162§1 mówiący, iż „Kto człowiekowi znajdującemu się w położeniu grożącym bezpośrednim niebezpieczeństwem utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu nie udziela pomocy, mogąc jej udzielić bez narażenia siebie lub innej osoby na niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3”.

Sumując, konsekwencje prawne zawarte w Kodeksie Karnym dotyczące narażania dzieci na niebezpieczeństwo mogą dotyczyć każdego z nas. Nie tylko sprawcy czynu ale również osób, które nie mają nic wspólnego ze sprawcą czy też ofiarą, jeżeli stają się  świadkami czynu karalnego.

Bezpieczeństwo dzieci, staje się także jednym z głównych zadań placówek opiekuńczo- wychowawczych oraz edukacyjnych. Świadczy o tym  np. w przedszkolach, treść „Podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach” mówiąca, iż „przedszkola zapewniają opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa…” (Dz. U z dnia 31 sierpnia 2007r. Nr 157, poz. 110)

Za pomocą szczegółowych zadań, do których należą:

wdrażanie do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa, przyswajanie wiedzy o tym co sprzyja i zagraża zdrowiu, uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu drogowego, zapoznanie dzieci z ich środowiskiem, doskonalenie orientacji przestrzennej, kształtowanie umiejętności wykazywania związków przyczynowo – skutkowych  czy też wyrabianie samodzielności (Dz. U z dnia 31 sierpnia 2007r. Nr 157, poz. 110) uczą dzieci w jaki sposób należy dbać o swoje bezpieczeństwo a tym samym o zdrowie i życie. Dzięki pogadankom, spotkaniom z Policją, Strażą Pożarną, Ratownikiem Medycznym czy też dzięki różnego rodzaju konkursom oraz przedstawieniom, przedszkolaki już na samym początku swojej edukacji mają możliwość poznania bezpiecznych zachowań.

            Ogólnie mówiąc, w przepisach prawa jest wiele artykułów związanych pośrednio lub bezpośrednio z bezpieczeństwem dzieci lub ich naruszeniem. Regulacje te, można znaleźć przede wszystkim jak już wspomniano w Konwencji o Prawach Dziecka, w Konstytucji RP oraz w prawie ustawodawczym czyli w Kodeksie Rodzinnym i Opiekuńczym oraz w Kodeksie Karnym. Są one również obecne, o czym wspomniano już wcześniej, w różnego rodzaju podstawach programowych. Ma to na celu zapewnienie ochrony, opieki oraz bezpieczeństwa tych najbardziej bezbronnych i niewinnych osób, czyli dzieciom.

            OCHRONA PRAW DZIECKA 

Kwestią bezpieczeństwa dzieci, a dokładnie mówiąc przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony praw dzieci, w tym ich bezpieczeństwa, zajmują się różnego rodzaju organizacje. W Polsce do organizacji tych należą: Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Komitet Ochrony Praw Dziecka, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, fundacja „Dzieci Niczyje” oraz stowarzyszenie „Bezpieczeństwo Dziecka”.

·         Towarzystwo Przyjaciół Dzieci zajmuje się promowaniem oraz ochroną praw dziecka. Bierze pod uwagę głównie prawa i obowiązki rodziców oraz opiekunów prawnych lub innych osób odpowiedzialnych za dziecko. Działalność tą, TPD opiera przede wszystkim na obowiązujących w Rzeczypospolitej przepisach prawa zarówno krajowego jaki i międzynarodowego czyli Konwencji Praw Dziecka (Statut TPD, s. 3.)

·         Komitet Ochrony Praw Dziecka zajmuje się podobnie jak TPD ochroną oraz naruszaniem praw i interesów dzieci. Do jego głównych zadań należą: upowszechnianie praw dzieci, ujawnianie ich naruszeń, dbanie o prawidłowe stosowanie wobec dzieci przepisów prawa a także prowadzenie działalności: interwencyjnej, kontrolnej oraz profilaktycznej.

·         Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, usytuowane w strukturze pomocy społecznej od 01.09.1999r. również podejmuje działania mające na celu ochronę dzieci i zapewnienie im bezpieczeństwa. Prowadzi Ośrodek Interwencji Kryzysowej, Placówki Oświatowo - Wychowawcze czy też udziela schronienia oraz posiłku.

·         fundacja „Dzieci Niczyje” oraz stowarzyszenie „Bezpieczeństwo Dziecka” to kolejne organizacje, które także zajmują się sprawami dzieci (www.sbd.org.pl).  

Wymienione powyżej organizacje, to tylko niektóre z licznie działających w Polsce. Nie mniej jednak, wszystkie zajmują się zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom oraz ochroną ich praw. Praw, które bardzo często są łamane, a do których przede wszystkim należy prawo do miłości oraz bezpieczeństwa. Bez bicia, strachu oraz poniżania.

PODSUMOWANIE

            Choć mało jest jednak publikacji na temat bezpieczeństwa dzieci w środowisku lokalnym, domowym czy też instytucjonalnym często się o nim mówi, nie tylko pomiędzy dorosłymi, w rządzie, który reguluje przepisy i nakazuje ich wprowadzenie do placówek oświatowych ale także w organizacjach pozarządowych, które chronią interesów i praw dzieci. Dobro dzieci, a tym samym ich bezpieczeństwo nabiera w dzisiejszych czasach szczególnej troski, gdyż każde dziecko bez względu na wiek, płeć czy też rasę ma prawo do szczęśliwego i bezpiecznego dzieciństwa, w atmosferze akceptacji i poszanowania jego praw. Niestety prawa te, jak pisze J. Bińczycka bardzo często są łamane nie tylko przez jednostki ale również przez różnego rodzaju instytucje służące dzieciom. Dlatego też, podejmowane są na terenie całego kraju różnorodne akcje typu „Dzieciństwo bez przemocy”, „Wychowywać bez bicia” czy też „Otwarte drzwi do szpitali dziecięcych”. (J. Bińczycka, 1999, s. 196-201). Jednakże czy to wystarczy by dziecko czuło się bezpiecznie, a co najważniejsze było bezpieczne? To pytanie zostawiam już do indywidualnych przemyśleń czytelnika.

 

Bibliografia:

1.       Bińczycka J.  : Prawa dziecka. Deklaracje i rzeczywistość. Kraków 1999, wyd. Impuls.

2.       Dz. U z dnia 31 sierpnia 2007r. Nr 157, poz. 110. Podstawa Programowa dla przedszkoli. Dz. U z dnia 31 sierpnia 2007r. Nr 157, poz. 110).

3.       Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy

4.       Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej . Dz.U.1997, NR 78 poz.483

5.       Konwencja o Prawach Dziecka

6.       Statut Towarzystwa Przyjaciół Dzieci

7.       Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny.

8.       Winiarski M.: Bezpieczeństwo w środowisku lokalnym (W: )T. Pilch (red: )Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku , tom I, Warszawa 2003, wyd. Akademickie  „Żak”.

9.       www.sbd.org.pl

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz